Propunere/imbunatatire legislativa – Legea Bicicletei

rr
Avand in vedere ca Romania a ramas in urma in ceea ce priveste legislatia rutiera, nu a adoptat strategii de dezvoltare in ceea ce priveste folosirea bicicletei si protejarea utilizatorilor acesteia, un grup de ONG-uri propun sa contribuie la dezvoltarea acestor laturi printr-o serie de masuri integrate intr-o lege speciala.

LEGEA BICICLETEI
propunere ONG catre parlamentari, institutii, organizatii, ciclisti si biciclisti

Un grup de organizatii ale biciclistilor propun viitorilor parlamentari 
adoptarea “LEGII BICICLETEI” – care sa stabileasca principii si sa 
prevada masuri adecvate de promovare a utilizarii bicicletei, pe mai 
multe planuri, in principal legislativ si institutional, intr-un mod 
coerent si integrat, pentru ca abordarea cu pasi mici si disparati s-a 
dovedit ineficienta.

In concret, viitoarea lege ar urma sa declare promovarea utilizarii 
bicicletei ca un obiectiv de interes public, sa aduca modificari 
legislatiei rutiere, urbanistice, fiscale si din alte cateva domenii, sa 
prevada adoptarea unei strategii nationale si a unui masterplan in acest 
sens si crearea unor elemente institutionale la nivelul autoritatilor 
centrale si locale care sa permita coordonarea intre autoritati si 
adecvata interfata cu comunitatea, atat in elaborarea masurilor cat si 
in punerea lor in practica.

Initiativa este lansata de Federatia Biciclistilor din Romania (FBR), 
Asociatia Hai cu Bicla (HcB), Asociatia Green Revolution (AGR), 
Asociatia Adevaratii Veloprieteni (AVR), Clubul de Cicloturism “Napoca” 
(CCN) si Clubul Sportiv Nomad Multisport.

Initiatorii spera ca un numar cat mai mare de candidati la alegerile 
parlamentare din 11 decembrie 2016, din tot spectrul politic, sa isi 
declare sprijinul pentru ideea adoptarii unei asemenea legi, iar cei 
alesi sa colaboreze apoi intre ei si cu organizatiile biciclistilor 
pentru redactarea formei finale a proiectului de lege si promovarea lui 
in Parlament.

ONG-urile care au initiat demersul asteapta ca si alte organizatii ale 
biciclistilor, ONG-uri de mediu, operatori economici in domeniul 
biciclistic si alte entitati sa isi declare sprijinul pentru aceasta 
initiativa comuna si sa se implice in promovarea ei.

28.11.2016

Pentru relatii suplimentare:

Radu Mititean – FBR & CCN , contact@biciclisti.ro 0744-576836

Corneliu Belciug – AGR , corneliu.belciug@greenrevolution.ro 0728-132981

Mihai Denes – AVR , mihai@adevaratiiveloprieteni.ro 0744-369403

Oana Turturica – HcB , oana@haicubicla.ro

Daniel Sardan – NoMad , dan@nomadmultisport.ro

ANEXA:
Textul integral al apelului catre candidatii la calitatea de parlamentar

=====================================================

LEGEA BICICLETEI
Propunere a unor organizatii ale biciclistilor
catre viitorii parlamentari

Incurajarea folosirii bicicletei in scop utilitar, in principal ca 
mijloc de deplasare in oras, precum si ca vehicul ru rol recreativ / 
turistic si sportiv, este in ultimii ani declarativ acceptata de 
autoritatile publice centrale si locale si mentionata in diverse 
documente de politici publice, ca o componenta importanta a mobilitatii 
moderne, a turismului durabil si dezvoltarii sportului si unui stil de 
viata activ si sanatos.

Insa, dincolo de promisiuni, o promovare efectiva si de substanta a 
bicicletei lipseste in continuare, si nici nu este cu adevarat posibila 
fara o modernizarea a cadrului legislativ actual, care este printre cele 
mai nefavorabile din Europa in ceea ce priveste biciclistii. Demersurile 
facute in ultimele doua decenii de organizatiile de biciclisti in 
directia modificarii sau completarii anumitor acte normative in general 
nu au fost de succes inclusiv pentru ca mereu se invoca dependenta de 
alte reglementari si nevoia de corelare.

Acest cerc vicios se poate rupe cel mai bine printr-o abordare 
integrata, prin adoptarea unei legi care sa aduca in mod unitar si 
coerent necesarele modificari si completari esentiale ale actualului 
cadru normativ cu rang de lege in Romania, pentru a il pune in 
concordanta cu cerintele si bunele practici la nivelul Uniunii Europene, 
urmand ca apoi Guvernul si ministerele sa adapteze corespunzator, in mod 
coordonat, cadrul normativ cu rang de hotarare de guvern si de ordin 
ministerial.

In acest sens, subscrisele organizatii neguvernamentale preocupate de 
promovarea utilizarii bicicletei in scop utilitar, turistic si sportiv, 
lansam initativa ”Legea Bicicletei” ca apel catre candidatii la 
alegerile parlamentare din 11.12.2016 si la viitorii parlamentari, la 
asumarea initierii unui proiect de lege pe aceasta tema, redactarii lui 
cu consultarea noastra si a comunitatii biciclistilor in general, si 
promovarii lui in Parlament cu sprijinul unui numar cat mai mare de 
parlamentari, de dorit din intregul spectru politic.

Propunem ca proiectul de lege sa cuprinda un capitol introductiv, care 
sa proclame promovarea utilizarii bicicletei ca element de prioritate si 
importanta nationala, in contextul eforturilor de promovare a 
mobilitatii durabile, protectiei mediului, imbunatatirii calitatii 
vietii si sanatatatii populatiei, sa statueze necesitatea abordarii 
multidisciplinare si transsectoriale si adoptarii, prin Hotarare a 
Guvernului, a unei strategii nationale si a unui masterplan pe 10 ani de 
promovare a utilizarii bicicletei in Romania, similar practicilor din 
alte state europene.

Ca masuri institutionale, consideram ca legea trebuie sa prevada crearea 
unui consiliu interministerial si a postului de coordonator 
guveramental, cu rang de subsecretar de stat, pentru coordonarea 
elaborarii si implementarii strategiei si masterplanului, a proiectelor 
de acte normative cu rang de hotarare de guvern si ordin ministerial si 
a coordonarii eforturilor la nivel de autoritati locale. Este necesara 
si prevederea desemnarii in diverse ministere ( MECRMA, MDRAP, MAI, MTS, 
MT, MMAP) a cate unei persoane responsabile de probleme de biciclistice, 
la fel si in anumite agentii guvernamentale si companii nationale (ANT, 
IGPR, AN Apele Romane, Romsilva RA, CFR Calatori, CNAIR etc.), in 
Agentiile de Dezvoltare Regionala si in consiliile judetene si / sau 
regiile sau societatile publice judetene de administrare drumuri 
judetene, precum si in aparatul de lucru al primarilor municipiilor 
resedinta de judet si a sectoarelor Bucurestiului.

De asemenea, este necesara instituirea prin lege a unor structuri 
specifice consultative, de tip grupuri de lucru si consilii 
consultative, la toate nivelele, pe teme biciclistice, cu participare a 
ONG de profil si a operatorilor economici activi in domeniu, si primirea 
unor reprezentanti ai acestor categorii, cu titlu de invitat, in alte 
structuri interdisciplinare, precum comisiile municipale de circualtie, 
comisiile de urbanism si amejanarea teritoriului si alte asemenea.

Un important capitol din viitoarea legea trebuie sa fie dedicat 
legislatiei rutiere, si anume modificarii si completarii actualei OUG 
195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice, precum si a 
legislatiei privind siguranta rutiera, inlaturand sau atenuand 
interdictii si limitari nejustificate precum cea privind varsta minima 
pentru deplasarea pe bicicleta pe drumuri publice sau anumite reguli 
privind echiparea si circulatia bicicletelor.

Pe linie de cicloturism, un capitol corespunzator al legii ar trebui sa 
modifice si completeze prevederile din actuala Lege a turismului (OG 58 
/ 1998) pentru a clarifica regimul juridic al ciclotraseelor, cadrul de 
administrare a acestora inclusiv prin prevederea infiintarii unui Centru 
National de Coordonare EuroVelo (CNCEVR) si instituirii Retelei 
Nationale de Trasee Ciclotruistice Marcate (RNTCMR), si prevederi 
privind adoptarea, inr-un termen prestabilit, a cadrului legal, la nivel 
de hotarare de guvern sau ordin ministerial, pentru ghizii de 
cicloturism, cazarile probiciclistice, puncte noi de frontiera speciale 
pt trafic turistic nemotorizat (pietonal si biciclistic), marcarea si 
omologarea traseelor cicloturistice si alte asemenea.

Pe linie de urbanism si amenajarea teritoriului, Legea Bicicletei ar 
trebui sa modifice si completeze actuala Lege 350 / 2001, dispunand ca 
prin Regulamentul General de Urbanism aprobat prin Hotarare a Guvernului 
sa se reglementeze si tipul si numarul minim de faclitati pentru 
parcarea bicicletelor la si in anumite tipuri de cladiri, prezenta de 
infrastructuri biciclistice pe anumite artere si conexiuni si alte asemenea.

Un alt capitol trebuie sa vizeze legislatia de transporturi si cea 
privind regimul drumurilor, in sensul modificarii si completarii 
actualelor OG 43 / 1997 privind regimul juridic al drumurilor, OG 27 / 
2011 privind transorturile rutiere si OG 19 / 1997 privind 
transporturile, astfel incat si bicicleta sa fie adecvat tratata in 
aceste acte normative, care la ora actuala o ignora.

Un capitol al legii urmeaza sa fie dedicat legislatiei in domeniul 
constructiilor si standardelor de profil, care sa prevada un termen 
concret de adoptare de noi norme tehnice, prin Hotarare a Guvernului si 
Ordin ministerial, dupa caz, in locul actualului sistem nefunctional de 
normare prin standarde aprobate de Asociatia Romana pentru Standardizare 
(ASRO).

Nu in ultimul rand, legea ar trebui sa cuprinda un capitol privind 
aspecte fiscale, si anume modificari de Cod Fiscal in sensul acordarii 
unor facilitati fiscale, cum ar fi nivel redus TVA la comert si servicii 
biciclistice, facilitati fiscale pentru angajatorii care vor sa 
incurajeze angajatii sa vina cu bicicleta la serviciu sau sa utilizeze 
biciclete ca vehicul de serviciu, si alte asemenea facilitati, existente 
in multe state dezvoltate.

Complementar masurilor fiscale, legea ar trebui sa cuprinda prevederi 
privind instituirea, prin hotarari ale guvernului, a unor programe de 
sprijin direct a cresterii numarului de biciclete utilizate de populatie 
si de institutiile publice, cum ar fi finantarea guvernamentala a unor 
programe gen “prima bicicleta” sau dotare pe scara larga cu biciclete, 
ca vehicule de serviciu, a unor angajati in sectorul bugetar sau din 
companiile publice, cum sunt lucratorii postali sau politistii, si 
incurajarea achizitiei de biciclete in cazul renuntarii la autoturisme 
vechi (daca se doreste totusi continuarea programului ”Rabla”).

Organizatiile preocupate de promovarea utilizarii bicicletei au un nivel 
ridicat de informare si expertiza pe aceste teme si isi ofera 
know-how-ul in mod voluntar celor care doresc sa sprijine aceasta 
initiativa, atat pentru redactarea proiectului de lege, cat si pentru 
gasirea de sustinatori si promovarea pe toate caile a proiectului respectiv.

Asteptam in cel mai scurt timp confirmarea de principiu a interesului 
pentru aceasta initiativa din partea candidatilor la alegerile pentru 
Senat si Camera Deputatilor si din partea partidelor si formatiunilor 
politice care au candidati la alegerile parlamentare din decembrie 2016.

De asemenea, asteptam cat mai multe alte organizatii neguvernamentale cu 
preocupari in domeniul promovarii utilizarii bicicletei, sau a 
mobilitatii durabile, precum si din partea operatorilor economici de 
profil si altor entitati, sa isi declare sprijinul pentru aceasta 
initiativa.

28.11.2016

Semneaza:

1. FEDERATIA BICICLISTILOR DIN ROMANIA (FBR)
prin presedinte Radu Mititean

2. ASOCIATIA “GREEN REVOLUTION” (AGR)
prin director de programe Corneliu Belciug

3. ASOCIATIA “HAI CU BICLA” (HcB)
prin far Oana Turturica

4. ASOCIATIA “ADEVARATII VELOPRIETENI” (AVR)
prin vicepresedinte Mihai Gabor Denes

5. CLUBUL DE CICLOTURISM “NAPOCA” (CCN)
prin director executiv Radu Mititean

6. CLUBUL SPORTIV NOMAD MULTISPORT (NOMAD)
prin presedinte Daniel Sardan

Au mai aderat la initiativa, ulterior lansarii ei, urmatoarele ONG:

7.  FEDERATIA ROMANA DE CICLISM (FRC)
prin presedinte Carol-Eduard Novak

  1. ASOCIATIA PRO BIKE ADDICTION (PBA)

prin presedinte Ioana Amariutei Popa

9.  COMUNITATEA BICICLISTILOR DIN BUCURESTI (CCB)
prin reprezentant Adrian Rista

10. ASOCIATIA BIKE WORKS
prin presedinte Silviu Negoita

11. CLUBUL DE CICLISM SI ECOLOGIE IASIBIKE
prin presedinte Iordana Leahu

12.  ASOCIATIA ”BATE SAUA SA PRICEAPA IAPA”
prin presedinte George Culda

13.  ASOCIATIA ”CLUB SPORTIV TIBISCUS” (CST)
prin presedinte Marius Karnyanszky

14.  ASOCIATIA PRODUCATORILOR, IMPORTATORILOR SI COMERCIANTILOR DE BICICLETE DIN ROMANIA (AsPIC)
prin presedinte George Culda

15.  CLUBUL SPORTIV ”SURMONT CLUB”
prin presedinte Tiberiu Macaveiu

16.  ASOCIATIA ”BRASOVUL PEDALEAZA”
prin presedinte Robert Lazar

  1. ASOCIATIA TURISMVERDE

prin presedinte Constantin Serban

18.  FUNDATIA PENTRU PARTENERIAT
prin director Laszlo Potozky

19.  ASOCIATIA ARIN
prin director Codruta Nedelcu

20.  ASOCIATIA TRANSILVANIA VERDE
prin presedinte Kovacs Zoltan Csongor

21.  ASOCIATIA ECOURI VERZI (AEV)
prin presedinte Horatiu Emil Popa

22.  ASOCIATIA ”TURA IN NATURA” (ATINS)
prin presedinte Mihai Proca

23.  FUNDATIA COMUNITARA MURES
prin director executiv Gal Sandor

24.  OUTHENTIC CYCLING ROMANIA
prin director Mircea Crisbasanu

25.  SOCIETATEA CARPATINA ARDELEANA Satu Mare
prin presedinte Mark-Nagy Janos

26.  FUNDATIA DE ECOLOGIE SI TURISM ”POTAISSA”
prin presedinte Alin Rosca

27.  ASOCIATIA DE ECOTURISM DIN ROMANIA (AER)
prin presedinte Andrei Blumer

28. ASOCIATIA MIORITICS
prin presedinte Mihai Dragomir

29. CLUBUL SPORTIV “CLUJUL PEDALEAZA”
prin presedinte Kertesz Jozsef Levente

30. ASOCIATIA SIGURANTA AUTO
prin presedinte Virgil Mihailovici

31. FUNDATIA “TERRA MILENIUL III”
prin presedinte Lavinia Andrei

32.  ASOCIATIA “VISUM” PENTRU EDUCATIE SI CULTURA
prin vicepresedinte Adriana Hurjui

33. ASOCIAȚIA PENTRU DEZVOLTARE URBANA
prin presedinte Dan Patzelt
 
34. ASOCIATIA ”VIITOR PLUS”
prin vicepresedinte Mircea Ilie
 
35. ASOCIATIA ”APROAPE DE NATURA”
prin presedinte Dragos Banica
 
36. ASOCIATIA ”ECO-CIVICA”
prin presedinte Nicolae Radulescu Dobrogea
 
37. ASOCIATIA ”HARTA VERDE ROMANIA”
prin presedinte Ciprian Samoila
 

Au anuntat interes si sprijin pentru initiativa urmatorii candidati la alegerile parlamentare din 11.12.2016:

  1. TUDOR RARES POP – candidat in Bucuresti la Camera Deputatilor, pe listele USR
  2. Lucia Varga – candidat in Constanta la Senat, pe listele PNL
  3. Attila Korodi -candidat in Harghita pe listele UDMR
  4. Carmen Moldovan – candidat in Bucuresti pe listele PSD 
  5. ALLEN COLIBAN – candidat in Brasov la Senat, pe listele USR
  6. ADRIAN  OCTAVIAN DOHOTARU – candidat in Cluj la Senat, pe listele USR
  7. MIHAI TATU – candidat in Brasov la Camera Deputatilor, pe listele USR
  8. ANTONIO ANDRUSCEAC – candidat in Botosani la Senat, pe listele USR